اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه کودکان ۳ تا ۴ سال تدوین شد
22 بهمن 1400
اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه کودکان ۳ تا ۴ سال تدوین شد
 

تهران- ایرنا- اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه کودکان سه تا چهار سال کشور، توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر آموزش پیش از دبستان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش تدوین و تولید شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا،‌ نجم‌السادات موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و ابداع کننده دوره های آموزش زیست محیطی برای دانشجویان و کودکان پیش از دبستان در ایران، گفت: محتوای آموزشی تولید شده، حاصل حدود سه سال طراحی و اجرای پروژه‌ای تحقیقاتی، تشکیل هشت کارگروه و زحمات اساتید دانشگاه ها، متخصصان و کارشناسان حوزه های مسائل کودکان و محیط زیست است که با حمایت مالی سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به بستر اجرایی وزارت آموزش و پرورش که طی سال های اخیر، آموزش کودکان پیش از دبستان را به عهده گرفته، به سرانجام رسیده است.

وی افزود: محتوای آموزش زیست محیطی ویژه کودکان سه تا چهار سال که در جهان بی نظیر است، مانند محتوای آموزشی زیست محیطی کودکان ۴ تا ۶ سال که قبلا تهیه شده و هم اکنون در مهدهای کودک سراسر کشور درحال اجراست، می بایست با برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان مهدهای کودک و بخصوص خانواده های کودکان این گروه سنی تشریح شده و مباحث آموزشی به این افراد منتقل شود تا آنان بتوانند این مباحث را به کودکان سه تا چهار سال آموزش بدهند.

موسوی به عنوان پیشنهاددهنده و مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای کودکان پیش از دبستان اظهار داشت: از حدود سه سال پیش، در پی پیشنهاد تولید محتوای آموزشی در زمینه حفاظت از محیط زیست برای کودکان سه تا چهار سال و حمایت مالی و تخصصی این طرح از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، هشت کارگروه " پژوهش، تکنولوِژی آموزشی و پژوهشی، تولید محتوا برای مربیان کودکان، تولید محتوا برای خانواده های کودکان، داستان و شعر (ادبیات)، هنر، تخصصی کلیه رشته ها و فوق تخصصی آموزش محیط زیست " تشکیل شد.

وی افزود: این کارگروه ها با عضویت اساتید حوزه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متخصصان و چند تن از مسئولان آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، مسئول بازی های کودکان در کرسی یونسکو در ایران و چند تن از اساتید و متخصصان حوزه های محیط زیست و سلامت کودکان از دانشگاه های شیراز، اصفهان، میناب و تهران، فعالیت کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درباره چگونگی تعامل کارگروه ها برای تولید محتوای آموزشی زیست محیطی جهت کودکان سه تا چهار سال، گفت: هر محتوایی که تولیدشده، کارگروه های پژوهش و تخصصی در زمینه همه رشته ها، آن محتوا را مورد بررسی قرار دادند و در صورت تایید محتوا، در کارگروه های شعر و داستان و هنر، آن محتوا مطابق با سن این کودکان، با شعر و داستان آمیخته شده  و پس از آن، محتوای نهایی شده، به کارگروه فوق تخصصی آموزش محیط زیست ارجاع داده شده تا در نهایت، مشخص شود که آیا این محتوای آمیخته شده با شعر و داستان و کارهای هنری، می تواند مباحث زیست محیطی را به درستی به کودکان منتقل کند یا با مشکل همراه است که باید نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کارگروه پژوهش به سرپرستی دکتر سینا احمدی عضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، هیچ اطلاعات قبلی و تجربه ای از تولید محتوای آموزشی زیست محیطی برای کودکان سه تا چهار ساله، در ایران و کشورهای دیگر یافت نشد؛ بنابراین این کارگروه از ابتدا، با طراحی پروژه ای تحقیقاتی و انجام مصاحبه با صاحبنظران و متخصصان حوزه های مسایل کودکان و محیط زیست، نسبت به انجام مطالعه کیفی در این خصوص اقدام کرد و سپس، با تحلیل و آنالیز داده ها، دستاورد علمی و کاربردی برای این موضوع بدست آورد که در اختیار کارگروه های دیگر گذاشته شد و امروز (شنبه – ساعت ۱۶/۳۰) در قالب وبیناری به صاحبنظران و متخصصان حوزه های کودکان و محیط زیست نیز ارائه می شود تا بازتاب های آن دریافت و برای آموزش به مربیان مهدهای کودک و والدین این کودکان، آماده شود.

موسوی افزود: دستاورد حاصل از انجام این مطالعه کیفی، با فعالیت هفت کارگروه دیگر، به یک خلاقیت و آفرینشی در زمینه نیازهای آموزشی این گروه سنی از کودکان انجامید.

مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای کودکان پیش از دبستان در پایان این گفت وگو، ضمن تشکر از همه متخصصان و کارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش و پرورش و دانشگاه ها، تاکید کرد که هدف طرح، " آموزش کودکان سه تا چهار سال در زمینه شناخت محیط زیست و چگونگی حفاظت از آن بود " که باید با محتوایی مطابق با سن این کودکان و با روش هایی که برای این کودکان لذت بخش و قابل درک باشد، آمیخته می شد تا توسط مربیان مهدهای کودک و خانواده های این کودکان، به آنان آموزش داده شود. و برای تحقق کامل این هدف، قرار است، محتوای آماده شده از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، به مربیان و والدین این کودکان در سراسر کشور، آموزش داده شود تا آنان بتوانند مباحث آموزشی را به کودکان در مهدهای کودک و درون خانه ها، منتقل کرده و آموزش بدهند.

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با ۲۳ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و ۸۰۰ دانشجو در سه مقطع رشته های تخصصی سه حوزه سلامت (رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی)، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشارکت دارد.

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، اعلام کرد:‌ رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان، سلامت در حوادث و بلایا، روانشناسی، پرستاری، مددکاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی بالینی، مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، روانپزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، گفتاردرمانی از جمله رشته های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مراکز تحقیقاتی همچون " مدیریت رفاه اجتماعی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، توانبخشی اعصاب اطفال، سلامت در حوادث و بلایا، ژنتیک در این دانشگاه فعالیت می کنند.

به نقل از ایرنا، کمیته فرهنگی و اجتماعی انجمن روان شناسی تربیتی
@IranEPA1