مصاحبه دکتر فریبرز درتاج با خبرگزاری ایسنا، به مناسبت نهم اردیبهشت ماه؛ روز روانشناس
دکتر فریبرز درتاج استاد دانشگاه علامه طباطبائی، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، به مناسبت نهم اردیبهشت ماه ضمن تبریک روز روانشناس توصیه های سازمان ملل متحد را به مناسبت هفته جهانی روانشناس (۲۱ تا ۲۷ آوریل) بشرح ذیل اعلام کرد :
استفاده از علم و عمل روانشناسی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل
🔹️ ۱. کاهش نابرابریهای جهانی از طریق آموزش: مشارکتهای روانی
هفدهمین سالگرد روز روانشناس در سازمان ملل، شیوههای امیدوار کنندهای را که برای افزایش برابری در آموزش و همچنین رسیدگی به مسائل نابرابری اجتماعی از طریق آموزش طراحی شده است، برجسته شد.
در این روز سازمان ملل به تمامی ایالات عضو، سازمانهای غیردولتی و سازمانهای بینالمللی انسان دوستانه که از نظر فرهنگی پاسخگو هستند پیشنهاد کرد با ترویج برنامهریزیها و مداخلات با پشتیبانی تجربی، برای تضمین آموزش با کیفیت فراگیر و فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه، با تاکید بر مشارکت علم در پیشبرد دستیابی به اهداف توسعه پایدار و برنامه جهانی۲۰۳۰، تلاش کنند.
🔸️ ۲. روانشناسی به طور منحصر به فردی برای پاسخ به چالشهای پیش روی جامعه بینالمللی در ارتباط با دسترسی به آموزش با کیفیت قرار دارد. آموزش کلید پرورش روابط بین گروهی محترمانه و پرورش جوامع صلحآمیز است.
سازمان ملل متحد منابع آموزش صلح را برای تشویق جوانان برای حمایت از حذف سلاحهای کشتار جمعی و ترویج خلع سلاح ایجاد کرده است. آموزش همچنین پتانسیل حمایت از پیشرفت جوانان به عنوان شهروندان آگاه در جهان را دارد. نکته قابل توجه، دستور کار دبیر کل برای اجلاس آینده سازمان ملل در سال ۲۰۲۴ شامل فراخوانی برای "تحول آموزش" شامل توصیههایی برای ایجاد تغییرات اساسی در حرفههای معلمی، محیطهای یادگیری و نحوه نگرش به هدف آموزش است. دستور کار همچنین اهمیت تضمین حمایت چند جانبه و سرمایهگذاری برای دسترسی به آموزش با کیفیت برای همه را تصدیق میکند.
🔹️ ۳. دسترسی به آموزش با کیفیت همچنین تاثیرات قابل توجهی بر سلامت و رفاه افراد، خانوادهها و جوامع دارد.
تحقیقات ارتباط بین افزایش پیشرفت تحصیلی و پیامدهای سلامت روانی مثبت را شناسایی کرده است. علاوه بر این، مدارس میتوانند مستقیما
از رفاه روانی دانش آموزان، خانوادهها و جوامع از طریق تقویت مهارتهای عاطفی اجتماعی، ارتقاء تاب آوری و ارائه ساختار روتین حمایت کنند.با توجه به نقش اساسی معلمان در این تلاشها، ارائه آموزشها، منابع و حمایتهای موثر به مربیان ضروری است.
🔸️ ۴. آموزش یک حق انسانی است و همانطور که توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد ذکر شده است، همچنین "یکی از قویترین و اثبات شدهترین ابزار برای توسعه پایدار" است.
در طول ۲۰ سال گذشته پیشرفتهای قابل توجهی در آموزش در سطح جهان وجود داشته است. به عنوان مثال میزان سوادآموزی افزایش یافته است و دختران با نرخهای بالاتری نسبت به هر زمان دیگری مدرسه ثبت نام میکنند. با وجود این موفقیتهای ستودنی، تفاوتهای آموزشی بین جوامع شهری و روستایی همچنان قابل توجه است. در برخی مناطق جهان، نزدیک به نیمی از دختران از تحصیل خارج هستند. علاوه بر این، دسترسی به آموزش کودکانی که در مناطق آسیب دیده درگیری زندگی میکنند به طور خطرناکی محدود است. در حالی که میلیونها کودک فاقد سواد و مهارتهای ضروری هستند. علاوه بر این، متأسفانه همهگیری COVID-19 به طور نامتناسبی بر جوامع تاثیر گذاشته و امتناع از تحصیل را تشدید کرده است که باید مورد توجه قرار گیرد.
🌐https://www.isna.ir/news/1403020805408/